Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Ännu en sömnlös natt

Av Maria Thiger - 11 november 2012 01:11

Ännu en sömnlös natt så då tänkte jag skriva lite i min blogg om bioplär sjukdom som jag har drag jag medicneras också

Bipolär sjukdom eller manodepressiv sjukdom (även bipolärt syndrom) är en psykisk sjukdom som periodvis förhöjer stämningsläget till mani eller lindrigare hypomni. Samma individer drabbas vanligen också av allvarliga deprissioner men symptom på depression kan även förekomma i maniska perioder, alternativt kan episoderna vara blandade med intensiva och snabba växlingar mellan dessa lägen.

Symtomen blir vanligtvis svårare med tiden och utan behandling riskerar den sjuke kroniska funktionsnedsättningar. Med förebyggande medicenerig  är prognosen god. Många är symtomfria i flera decennier och mellan sjukdomsperioderna (skroven) fungerar individen vanligtvis normalt. Förloppet påverkas av yttre faktorer som miljö och stress. Mellan 1 och 3 procent av befolkningen drabbas av bipolär sjukdom. Många insjuknar första gången när de är mellan 15 och 30 år. Ärftlig belastning är den viktigaste riskfaktorn. Bipolär sjukdom och schifreni har delvis en gemensam genetisk bakgrund. Bipolär sjukdom är lika vanlig hos män som hos kvinnor men fler kvinnor än män drabbas av unipolära depressioner.


Nu ska jag försöka sova godnatt

 
 
Annelie

Annelie

11 november 2012 09:56

Jag hoppas att du kunde somna vännen, så det blev några timmars sömn i alla fall! Vi hörs vännen. Kram!

http://www.annelie.se

Maria Thiger

11 november 2012 12:00

jag somnade kl 4 :(
vi hörs kram!

 
Ingen bild

Linnéa

11 november 2012 12:10

Jätte roligt att prata med dig förut! Fin blogg du har! Ska bli roligt att följa dig! Kram

Maria Thiger

11 november 2012 12:11

tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Thiger - 15 mars 2013 09:10

Idag ska jag på permission med min kontakt person Katrine vi ska gå ut och fika   Sen ska min bästa Nasse fara på perm det blir tråkigt men roligt för henne. ...

Av Maria Thiger - 13 mars 2013 10:14

Jag vaknade till solen som lös in genom fönstret, jag tänkte yes och sen gick  jag och tittade på termoneten usch och fy -14 grader men så tänkte jag inga dåliga väder bara dåliga kläder   Så iefermiddag ska jag och en personal gå ut och fota sen s...

Av Maria Thiger - 10 mars 2013 13:17

Jag är fast, fast i mig själv känns det som, jag vet inte hur jag ska komma ut. Men på nått sätt ska jag kämpa mig ut härifrån. Jag är så less på det här*suck* ...

Av Maria Thiger - 14 november 2012 04:43

Jag sitter här och tänker på mitt eget liv...Jag sitter här och tänker på mitt eget livdet har varit fullt av bråk och kivSjävklarhet för andra främmande för migJag har varit en rotlös liten tjejMen jag vill så gärna visa att jag kan och vill men ibl...

Av Maria Thiger - 13 november 2012 02:22

Att ha ångest är rena helvete, jag kommer nog aldrig få slut med min åmgest jag får helt enklet lära mig leva med den. När jag får ångset brukar jag ofta kräkas och bli kall svettig och ibland känna nära döden upplevelse. Här kommer en dikt jag har...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards